Saturday, April 23, 2011

Makanan di Pahang MAHAL..

Semalam aku berada di Bentong kerana ada urusan kerja. Cuaca amat panas hari tu. Hajat hati nak siap kan kerja di sana secepat yang mungkin namun, Pengurus yang sepatutnya aku berurusan tu ada meeting penting. Jadi terpaksa aku tunggu. Untuk menbuang masa terluang tu aku memutuskan untuk bersiar-siar di sekitar Bandar Bentong. Aku memang suka melihat keadaan bandar yang separuh moden-separuh usang seperti di daerah Bentong ni. mengingatkan aku akan daerah Kluang, Johor. Sebutkan sahaja jenis kedai apa yang korang nak cari disini, pasti ada.

Agak susah nak cari kedai makan masakan melayu dalam Bandar Bentong ni kerana perniagaan kebanyakkannya di monopoli oleh kaum Cina. Kebanyakkan Peniaga Melayu berniaga di pinggir jalan. Jadi kalau korang berasa lapar sebelum sampai ke Bandar Bentong, elok lah singgah kat mana-mana gerai tepi jalan. Bukan tak ada langsung gerai peniaga Melayu dalam kawasan bandar tapi kalau mencari silap-silap tak jumpa. Ada sebuah Restoran Masakan Padang di sebelah Pasaraya TF. Aku teringat semasa berada di Kampung Medan, Petaling Jaya dulu. Masakan Padang di sebuah restoran disana memang "Marvelous". Tapi berlengah aku masuk ke Restoran tersebut. Alangkah kecewanya aku bila mendapati restoran ini hanya menyajikan Nasi Ayam. Tidak seperti gambaran dalam kepala otak ni yang masih terbayang kan hidangan Nasi Padang Kg Medan. Oleh kerana aku dah hilang mood dan terasa tertipu oleh Signboard Nasi Padang yang besar tapi hampeh, aku beralih ke Restoran bersebelahan yang menyediakan Nasi Campur.
Layanan di kedai ni tak berapa bagus. Dah dua minit aku tercongok di rak lauk-lauk. Pelayan restoran ni langsung tak pandang. Asyik kehulu-kehilir macamlah sibuk sangat. Aku tengok pelanggan ada dua orang je. Aku pun buka sendiri tong nasi putih konon-konon "Self-service" la. Dengan tiba-tiba sorang pelayan datang mencapai senduk nasi dan mengcedok nasi dengan wajah yang kelat. Lauk di Restoran ni boleh dikatakan agak sedap. Kena la dengan taste aku. Aku memilih Ikan Pelaling goreng, Daging kari dan air sirap. Semua sekali RM8.90. Fuhh! Boleh tahan juga harganya..Melambung beb!

Tengahari tadi aku berada di Pusat Bandaraya Kuala Lumpur. Banyak yang dah berubah walau baru setahun aku meninggalkan Ibu Kota ini. Perkara pertama yang terlintas dalam hati ini ialah mencari warung makanan Melayu. Aku singgah di sebelah kaki lima berhampiran Petaling Street. Kat situ ada dua gerai Melayu yang menyajikan makanan best. Aku teringat pasal harga makan di Bentong semalam. Untuk menguji samada harga di Bentong mahal atau tidak, aku mencuba menu yang sama. Ternyata harganya hanya RM5.80. Beza antaranya ialah RM3.10. Cam macam boleh beli dengan nilai sebanyak itu.
Aku akui di Pahang ni bab makan memang mahal. Pernah di Jerantut aku makan nasi lemak kopi ais kena charge sampai RM13.00. Kalau di sekitar Selangor dah confirm dalam RM7.00 jer kalau makan berdua. Patin Masak Tempoyak Temerloh RM13,000.00. Tak mustahil...






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers