Wednesday, July 4, 2012

Kerja baru

Lama benar rasanya tak jenguk blog ni. Andai la ianya sebidang tanah, mungkin sudah ditumbuhi lalang atau pokok balek angin. Andai ia sebuah rumah, sudah tentu ada yang masuk tumpang tidur! Ha, Jinn atau manusia di alam khayalan. Yang mana satu?..

Semenjak-dua menjak ni saya begitu sibuk dengan urusan kerja. Tambahan pulak sekarang ni diberi tugas untuk menulis draf perlembagaan Pertubuhan yang akan di tubuhkan di Jengka 13 ini. Pertubuhan ini ditubuhkan bertujuan untuk mengumpul Anak-anak muda Generasi ke 2 Felda di Jengka 13 ini yang mempunyai cita-cita untuk melihat pembangunan di kampung sendiri. Sebelum ini Persatuan yang ada di sini hanyalah Pertubuhan Belia yang bernaung dibawah Majlis Belia Felda. Namun tidak banyak usaha yang dilakukan oleh Pertubuhan ini disebabkan oleh perkara-perkara yang tertentu. Saya tidak mahu menyentuh lebih lanjut apa permasalahan Persatuan Belia di sini. Biarlah Pengerusi dan SU Belia serta AJK mereka mengatasinya.

Apabila tertubuhnya Pertubuhan ini dapatah kiranya kami membawa masuk peluang-peluang yang telah disediakan oleh Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri ataupun dari Agensi-agensi lain bagi membimbing atau memberi peluang kepada anak-anak muda generasi ke2 yang tidak mempunyai pendapatan tetap untuk meningkatkan Ekonomi. Untuk makluman semua, kebanyakkan Belia di Jengka 13 ni tidak mempunyai kerja tetap dan hanya mengharapkan pendapatan dari hasil ladang sawit yang dikongsi adik beradik. Saya tidak menyalahkan mereka kenapa tidak mencari kerja yang boleh menjamin masa depan tetapi kebanyakan dari mereka terpaksa tinggal disini untuk menjaga orang tua yang sudah tidak berdaya. Kalau kita lihat di sekitar Jengka ini tidak begitu banyak peluang pekerjaan untuk menampung jumlah anak-anak Generasi ke2. Tidak banyak.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers