Wednesday, February 24, 2010

Aduhai ladang bapaku

Semalan aku berkesempatan melawat ke ladang sawit abah aku. dah berberapa kali dia ajak aku jenguk ladang tu. Katanya nak minta tolong aku ambil gambar keadaan ladang tu yang semak samun bagaikan tiada penjaga. Untuk pengetahuan semua, kami telah bersetuju menyerahkan balik kepada Felda untuk menguruskan tanam semula serta memungut hasil. Akan tetapi, setelah enam tahun berlalu, inilah hasilnya. Memang semak semacam tanpa pemerhatian dari pihak yang bertanggungjawab.


Ada berberapa pokok kalau kami nak hitung,mungkin sampai berpuluh-puluh yang tidak dipungut hasilnya. Ini mengakibatkan purata pendapatan abah aku berkurangan. Kemungkinan bonus lebihan buah yang menjadi kebangaan para peneroka juga jauh dari
jangkauan. Lihat sendiri sebahgian dari gambar yang sempat aku paparkan.



Kelihatan anak-anak pokok dan tinggi menjulang. Tiga pat bulan lagi jadi hutan simpan la ladang abah aku ni.

Nampak tak? Cuba teka ini ladang sawit ke penempatan PATI.









Abah aku sedang menunjukkan tanah kosong yang tidak disulam anak pokok sawit. Satu kerugian..









Macamana la agaknya nak tuai hasil kalau camni punya semak. Alahai pihak yang bertanggungjawab, sila jalankan amanah yang telah kami berikan.









Sampai buruk buah relai tak di tuai. Rugi...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers